هیچکس به اندازه بالشتم تنهاییم را درک نکرد...هیچکس .....حتی خدا خدايا بين من و گناه سيم خاردار بكش و اين فاصله را مين گذاري كن
در ادامه جنایات تروریستها و شورشیان در سوریه ، شلیک خمپاره به سوی حرم های "عمار یاسر" و "اویس قرنی"، این حرم ها تخریب شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سوریه؛ منابع خبری سوری اعلام کردند تروریستهای خارجی و شورشیان روز گذشته با پرتاب چندین خمپاره به سوی حرم دو تن از صحابه پیامبر (ص) این حرم ها را تخریب کردند.

عناصر ارتش آزاد سوريه با همکاري گروهک تروريستي "جبهة النصرة" که استان "رقه" در شرق سوريه را در کنترل خود دارند، با حمله خمپاره‌اي به حرم مطهر "عمار ياسر" و "اويس قرني" دو صحابي بزرگوار پيامبر(ص) و اميرالمؤمنين علي(ع)، صحن آن را تخريب کرده و با شليک‌هاي پياپي موشک به ديوارهاي حرم، بخش‌هاي زيادي از آن را منهدم کردند.

اين عناصر تکفيري با هتک حرمت اين حرم شريف پنجره‌هاي ضريح مطهر را شکستند و وارد آن شدند.
 
 


تاريخ : پنج شنبه 10 مرداد 1392برچسب:, | 9:32 | نویسنده : ف - م |

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏
 إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ 1
 وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ   2
 لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ  3
 تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ  4
 سَلامٌ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ  5

 با توجه به آیات سوره قدر می‌توان به فضیلت‌های شب قدر پی برد:

 1 قرآن در آن نازل شده است.
 2 عبادت و احیای آن معادل بیش از هزار ماه است.
 3 خیرات و برکات الهی در آن شب نازل می‏شود.
 4 رحمت خاص خدا شامل حال بندگان می‏گردد.
 5 فرشتگان و روح در آن شب نازل می‏گردند.

شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است. خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است. در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد. این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است. عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است.

در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود. ملائکه در این شب بر زمین فرود می‌آیند، نزد امام زمان(عج) می‌روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می‌دارند. شب‌زنده‌داری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب، بسیار توصیه و تأکید شده است.

عظمت و فضیلت این شب بر سایر شبها را از این امور می‌توان به دست آورد:

 1 آمرزش گناهان: پیامبر خدا(ص) در تفسیر سوره «قدر» فرمودند:
«هر کس شب قدر را احیا بدارد و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامی گناهانش آمرزیده میشود.»

 2 قلب رمضان: امام صادق(ع) فرمودند:
«از کتاب خدا استفاده می‌شود که شماره ماههای سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماهها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان لیلة القدر است.»

 3 نزول قرآن: طبق روایات، مجموع قرآن در شب قدر دفعی و یکباره بر پیامبر (ص) نازل شده است. این نزول دفعی و یکباره قرآن است، اما نزول تدریجی قرآن طی 23 سال دوران نبوت پیامبر گرامی(ص) به صورت الفاظ نازل شده است.

 4 برتر از هزار ماه: نزول همه‌ی ملائکه و روح در شب قدر بر زمین و سلام دادن بر بندگان خدا نشانه شرافت آن بر هزار ماه است. امام باقر(ع) فرمودند:

«عمل صالح در شب قدر از قبیل نماز، زکات و کارهای نیک دیگر بهتر است از عمل در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد».

فرصت شب قدر را غنیمت بدانیم

 شب قدر فرصتی است زرین و طلایی برای شستشوی آینه دل. این شب بهترین فرصت است تا خوبی‌ها را جایگزین بدیها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین و صله رحم را جایگزین قطع رحم نماییم. نیکو و شایسته است با صدقات قدمی در جهت آبادانی خانه آخرت برداریم و با اعمال نیک و خیر، ثواب دو چندان ببریم.

 در شب قدر که شب‌زنده‌داری می‌کنیم، خداوند نام ما را در گروه نیک‌بختان ثبت می‌کند و آتش جهنم را بر ما حرام می‌سازد. آیا توفیقی بالاتر از این هست که آتش جهنم بر ما حرام شود و به خدا نزدیک‌تر شویم؟

دعاهای شبهای رمضان مجموعه‌ای است روشنی‌بخش که با تکرار تلاوت آنها، آموزش‌های آن‌ها به صورت هدف‌هایی برای ما در می‌آیند. پس هنگام خواندن این ادعیه شایسته و بهتر است مفهوم آنها را نیز همواره مدنظر داشته باشیم و با تلاش و کوشش به سوی این هدف‌های مطرح‌شده در دعاها گام برداریم.



تاريخ : شنبه 5 مرداد 1392برچسب:, | 12:8 | نویسنده : ف - م |
چرا دعای ابوحمزه با بسم‌الله شروع نمی‌شود؟

 این دعا در جوامع روایی و حدیثی ما‌ آمده، در مصباح کَفعَمی است و در اقبال سیّدبن طاووس نیز وجود دارد. مرحوم سیّدبن طاووس می‌گوید: با سند خاصی که ما به هارون بن موسیِ تلعلُکبُری داریم، او از حسن بن محبوب سراد و او از ابوحمزه ثمالی نقل می‌کند. این هارون بن موسیِ تلعکبُری که ابن طاووس سلسله سندش در نقل این دعای نورانی به او ختم می‌شود، از بزرگان حدیث بوده و مورد وثوق است.


دعا طبق بیان نورانی امام سجاد(ع) بهترین عبادت است و ذات اقدس اله در این آیه مبارکه که فرمود: «ادْعُونی اَستَجِبْ لَکُمْ إنَّ الَّذین یَسْتَکْبِرونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرین»؛ به سه نکته اشاره کرد. نکته اول این که دعا عبادت است، دوم این که ترک دعا استکبار است و سوم این که خداوند مستکبران را، یعنی تارکان دعا را به دوزخ تهدید کرده است.

اُکبُر از رجال بنام اسلام است. مکان و منطقه مخصوصی به عنوان طَلّ اُکبُری نام گذاری شده است که این هارون بن موسی مال آن منطقه و محدوده خاص است. هارون بن موسیِ طَلّ اُکبُری! او از حسن بن محبوب که هم به صَرّآء و هم به ضَرّآء ملقّب است نقل می‌کند که او هم موثّق است.

حسن بن محبوب از ثابت بن دینار، مُکنّی به ابوحمزه ثمالی نقل می‌کند. ابوحمزه ثمالی طبق بیاناتی که از ائمه علیهم‌السلام رسیده است از نظر زهد، سلمان عصر خود بود. از وجود مبارک امام رضا سلام الله علیه نقل شده است که ابوحمزه ثمالی لقمان عصر خود بود. او چهار امام را اِدراک کرد.

از محضر نورانی چهار امام، معارف الهی را فراگرفت. خدمت امام زین العابدین علیه السلام رسید، شاگردی امام باقر سلام الله علیه افتخار او شد. تلمّذ محضر امام صادق سلام الله علیه بهره او شد و مقداری هم از عصر امام کاظم سلام الله علیه را درک کرد، بنابراین این حدیث نورانی از نظر سند تام است.

گذشته از این که از جهت مضمون و محتوا بسیار بلند است. روایت را از دو جهت می‌توان معتبر دانست. یکی از نظر سند که طریق، طریقیت دارد، نه موضوعیت. گاهی ممکن است روایت ضعیف باشد، ولی محتوای او بسیار عمیق و بلند باشد. با خطوط کلّی قرآن و روایات هماهنگ باشد. این هم یک تبیّن علمی است. یعنی انسان وثوق دارد، اطمینان دارد که این مضمون از غیر خاندان عصمت و طهارت سلام الله علیهم أجمعین نمی‌رسد و نرسیده است. و این که گفته شد: «إنْ جآءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَاءٍ فَتَبَیَّنُوا» (۲)برای آن است که انسان وثوق پیدا کند این مطلب رسیده است.

وثوق به صحت مطلب گاهی از راه طریق است و گاهی از نظر متن. ولی در اینجا جامع بین طریق و محتواست. یعنی هم سند معتبر است، و هم مضمون و محتوا.

مطلب دیگر آن است که دعا طبق بیان نورانی امام سجاد سلام الله علیه بهترین عبادت است و ذات اقدس اله در این آیه مبارکه که فرمود: «ادْعُونی اَستَجِبْ لَکُمْ إنَّ الَّذین یَسْتَکْبِرونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرین»؛ به سه نکته اشاره کرد. نکته اول این که دعا عبادت است. دوم این که ترک دعا استکبار است. سوم این که خداوند مستکبران را، یعنی تارکان دعا را به دوزخ تهدید کرده است. این بیان از امام سجاد سلام الله علیه در صحیفه سجادیه او نقل شده است.

مطلب سوم آن است که همان طوری که قرآن «یُفَسِّرُ بَعضُهُ بَعضاً، یَنْطِقُ بَعضُهُ بِبَعض، یَشهَدُ بَعضُهُ بِبَعض»، آیات را باید با یکدیگر تفسیر کرد. ادعیه این چنین است، احادیث این چنین است، روایات دیگر این چنین است. اگر ما خواستیم دعاها را خوب تفسیر کنیم، باید از یکدیگر کمک بگیریم. برخی از دعاها شاهد و مفسّر دیگرند. مخصوصاً آنچه که از امام سجاد سلام الله علیه در این زمینه رسیده است. یعنی صحیفه سجادیه یک شرح نورانی است برای دعای ابوحمزه ثمالی. این دعا که امام سجاد را با سائر ادعیه آن وجود مبارک می‌توان به خوبی حل کرد.

مطلب بعدی آن است که در غالب این ادعیه کلمه بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم در طلیعه و آغازش نیست. با این که به ما دستور دادند هر کاری که شروع می‌کنید اول نام ذات أقدس إله را ببرید. پاسخ این سوال این است که هر کاری را باید به نام خدا شروع کرد. نام خدا گاهی به صورت بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم است، گاهی به صورت اذکار و اُوراد دیگر . هیچ دعایی نیست که بدون نام خدا شروع شده باشد. همین دعای ابوحمزه ثمالی گرچه اولش بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم ندارد، اما اول «الهی» و مانند آن است. خدایا! «الهی! لا تُؤدِّبْنِی بِعُقُوبَتِکْ وَلا تَمْکُرْ بِی فِی حِیلَتِکْ». پس به نام خدا شروع شده است؛ چون به نام شروع شده است، مشمول آن احادیثی نخواهد بود که هر کاری که به نام خدا شروع نشده است، ابتر و بی نتیجه است.

مطلب بعدی آن است که این دعای نورانی، فرازهای گوناگون و جمله‌های متعددی دارد. همه اینها یک سطح نیست. چون همه دعا کنندگان یک سطح نیستند. بعضی مشکل خوف دارند، بعضی در مرحله رجاء مشکل دارند. بعضی دیگر مشکلات دیگر دامنگیر آنها شده است. لذا این دعای جامع برای همگان سودمند است. البته بحث‌های محوری این دعا همان مسئله توحید است که در خِلال این مسائل بازگو می‌شود.


تاريخ : سه شنبه 25 تير 1392برچسب:, | 10:55 | نویسنده : ف - م |
رمضان ماه مهمانی خدا

فضيلت ماه مبارك رمضان

 ماه رمضان ماه خداوند، ماه نزول قرآن و از شريف‌ترين ماه‌هاي سال است. در اين ماه درهاي آسمان و بهشت گشوده و درهاي جهنم بسته مي‌شود، و عبادت در يكي از شب‌هاي آن ( شب قدر ) بهتر از عبادت هزار ماه است.
رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم در خطبه شعبانيه خود درباره فضيلت و عظمت ماه رمضان فرموده است: «اي بندگان خدا! ماه خدا با بركت و رحمت و آمرزش به سوي شما روي آورده است؛ ماهي كه نزد خداوند بهترين ماه‌ها است؛ روزهايش بهترين روزها، شب‌هايش بهترين شب‌ها و ساعاتش بهترين ساعات است.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 19 تير 1392برچسب:, | 18:13 | نویسنده : ف - م |

خواسته حجت الاسلام قرائتی از دلسوزان قرآن در آستانه ماه رمضان چیست؟

در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن از سوی مفسر قرآن و رئیس ستاد اقامه نماز حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، نامه سوزمندانه و در خور تأملی به فرهنگیان قرآنی جامعه به ویژه مبلغین و دلسوزان قرآن نوشته اند. متن نامه به شرح ذیل می باشد:



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 30 خرداد 1392برچسب:, | 8:28 | نویسنده : ف - م |


 به نقل از حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري، در منابع تاريخي آمده است؛ «معتمد» عباسى كه با شهادت امام عسكرى (عليه السلام) به خيال خام خويش، به مقصد و مرادخود رسيده بود، تصور مى‏كرد ديگر خطرى سر راه حكومت خودكامه وى وجود ندارد، ولى براى اطمينان خاطر خود دست به اعمال ديگرى زد كه نشانه جاه ‏طلبى و عمق نگرانى او از ناحيه فرزند امام بود. او به عده ‏اى مأموريت داد كه وارد منزل امام شوند و اثاثيه حضرت را كاملاً بازرسى كرده آنها را مهر و موم نمايند.

از طرف ديگر، چون شنيده بود كه از حضرت عسكرى (عليه السلام) فرزندى باقى مانده، در صدد يافتن او بر آمد و دستور داد عده ‏اى از قابله‏ ها، زنان و كنيزان آن حضرت را معاينه نمايند و اگر آثار حملى در آنان مشاهده شد، گزارش كنند. نقل شده است كه يكى از قابله ‏ها به كنيزى ظنين شد و از طرف خليفه دستور داده شد كه آن كنيز را در محلي تحت نظر قرار بدهند و «نحرير» (يكى از درباريان، و پيشكار مخصوص خليفه) همراه عده‏ اى از زنان مراقب حال او باشند تا صدق و كذب گزارش معلوم گردد.(1) مدّت دو سال آن كنيز تحت نظر بود ولى سر انجام اثرى از حمل ظاهر نشد و كذب گزارش روشن گشت!(2)

در اين هنگام معتمد براى آنكه وانمود كند كه از امام عسكرى (عليه السلام) فرزندى باقى نمانده، و شيعيان از وجود امام بعدى نوميد گردند، دستور داد ميراث آن حضرت ميان مادر و برادرش جعفر تقسيم شود،(3) ولى شيعيان همچنان عقيده داشتند كه از امام فرزندى باقى مانده است كه امامت را به عهده دارد،(4) زيرا تعدادى از آنان فرزند خردسال امام را قبلاً ديده بودند.

در هر حال فشار و اختناق و انواع محدوديتها در مورد خاندان امام براى يافتن امام دوازدهم همچنان ادامه داشت تا آنكه قيام «يعقوب بن ليث صفارى» در «خراسان»، و مرگ ناگهانى «عبد الله بن يحيى بن خاقان» و آشوب و فتنه «صاحب الزنج» در «بصره» پيش آمد و دربار عباسى تمام نيروى خود را براى مقابله با اين حركتها بسيج كرد و ديگر مجال تعرّض و سختگيرى در مورد خاندان امام باقى نماند!(5)،(6)

(1) . كلينى، اصول كافى، تهران، مكتبه الصدوق، 1381 ه". ق، ج 1، ص 505 - مجلسى، بحار الأنوار، ط 2، تهران، المكتبه الاسلاميه، 1395 ه". ق، ج 50، ص 329.
(2) . كلينى، اصول كافى، تهران، مكتبه الصدوق، 1381 ه". ق، ج 1، ص 505 - مجلسى، بحار الأنوار، ط 2، تهران، المكتبه الاسلاميه، 1395 ه". ق، ج 50، ص 329.
(3) . كلينى، اصول كافى، تهران، مكتبه الصدوق، 1381 ه". ق، ج 1، ص 505 - مجلسى، بحار الأنوار، ط 2، تهران، المكتبه الاسلاميه، 1395 ه". ق، ج 50، ص 329.
(4) . على بن عيسى الاربلى، كشف الغمه، تبريز، مكتبه بنى هاشمى، 1381 ه". ق، ج 3، ص 199 - فتّال نيشابورى، روضه الواعظين، ط 1 بيروت، مؤسسه الأعلمى للمطبوعات، 1406 ه". ق، ص 276.
(5) . مجلسى، بحار الأنوار، ط 3، تهران، المكتبه الاسلاميه، 1395 ه" .ق، ج 50 ص 331 - محمد بن جرير بن رستم طبرى، ط 3، قم، منشورات الرضى، 1363 ه". ش، ص 224 - صدوق، كمال الدين، قم، مؤسسه النشر الاسلامى (التابعه) لجماعه المدرسين، 1405 ه". ق، ص 475.
(6) . گرد آوري از كتاب: سيره پيشوايان، مهدي پيشوائي، ص 665.


 



تاريخ : پنج شنبه 30 خرداد 1392برچسب:, | 8:27 | نویسنده : ف - م |

چرا تنها بزرگواري كه «از جا برخاستن» در هنگام شنيدن يا خواندن نام شريفش لزوم، يا حداقل استحباب فراوان دارد، امام غائب قائم موعود (عج) است.

پاسخ آن اين است كه تكريم كريمان و تجليل از صاحبان جلالت، هميشه و در همه جا پسنديده است؛ چنان كه براي پيامبر (ص) و فرزندان معصومش (ع) بالاترين تكريم‌ها و تجليل‌ها بايسته به نظر مي‌رسد، لكن برخاستن و در حالت قيام «دست بر سر نهادن» تواضع و احترامي است كه هنگام شنيدن نام هيچ كسي جز «قائم آل محمّد (ص) » به صورت سيره و سنت در نيامده است.

امام رضا (ع) را در خراسان مي‌ديدند كه در موقع ذكر نام «قائم» بر مي‌خيزد و دست بر سر مي‌نهد و مي‌فرمايد: «خدايا فرجش را تعجيل فرما و قيامش را آسان گردان». [۱۴]

از امام صادق (ع) پرسيدند: سبب برخاستن به خاطر ذكر لفظ «قائم» -از القاب امام حجّت (عج) - چيست؟

فرمود: زيرا او را غيبتي طولاني است و او را شدت مهرباني خود نسبت به دوستانش، هر كس را كه به اين لقب از او ياد مي‌كند به ديده عنايت مي‌نگرد، زيرا اين لقب يادآور حكومت او و برانگيزاننده حسرت غربت اوست، به خاطر بزرگداشت اوست كه بايد بنده خاضع و فروتن، هنگامي كه مولاي گرامي او با ديدگان شريفش به او نگاه مي‌كند، برخيزد و احترام كند و تعجيل فرج او را از خداي تعالي بخواهد [۱۵].

بي‌ترديد اين برخاستن كه به فرمايش امام صادق (ع) يادآور قيام و حكومت حضرت مهدي (عج) است، تنها به انگيزه احترام صورت نمي‌گيرد، بلكه دلالتي بر آمادگي شيعه منتظر، براي قيام و همراهي با مولاي خويش نيز دارد.

پيام اين «قيام»؛ هم احترام به «قائم» است، هم همسويي با آرمان‌هاي بزرگ قيام جهاني او». پيام اين قيام؛ هم واكنش در مقابل نگاه مهرآميز «مولاي غايب» است، هم بيعتي براي همراهي با او در روزظهور.

پيام اين قيام؛ هم اكرام قيام قائم است و هم اعلام آمادگي براي قيام و شايد چون چنين است ذاكر اين نام، شايستگي نگاه لطف و نظر عنايت مولايش را پيدا مي‌كند، «يَنظُرُ اِلي كُلِّ مَنْ يَذْكُرُهُ بِهذَا اللَّقَبِ الْمُشْعِرِ بِدولَتِهِ» [۱۶].

[۱۴]. منتخب الاثر، آيت‌الله صافي، ص۵۰۶.
[۱۵]. مدرك پيشين، همان صفحه.
[۱۶]. همان مدرك.



تاريخ : پنج شنبه 30 خرداد 1392برچسب:, | 8:26 | نویسنده : ف - م |

فضایل و خصایص حضرت علی اکبر علیه السلام؛

 

سه سخن امام حسین علیه السلام درباره حضرت علی‌اکبرعلیه السلام؛

علی‌اکبر، الگویی کامل برای جوانان



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 30 خرداد 1392برچسب:, | 8:24 | نویسنده : ف - م |

امام رضا(ع) براي رفع غم و اندوه

دستورالعمل امام رضا(ع) براي رفع غم و اندوه

 

به گزارش پايگاه اطلاع رساني  لبیک به نقل از حج، شايد بسياري از افراد ندانند كه چطور و چگونه بايد دعا كرده و خواسته خود را از خداوند متعال طلب كنند. امام علي‌بن موسي الرضا(ع) اين موضوع را با دعاهاي نوراني خود به ما مي‌آموزد.

آن حضرت در يكي از دعاهاي خود چگونگي درخواست براي برطرف شدن غم و اندوه را آموزش مي‌دهند. ايشان مي‌فرمايند:

هر كه غم و اندوهي دارد، دو ركعت نماز به جا آورد و در هر ركعت يك بار سوره حمد و 13 بار سوره قدر را بخواند و هنگامي كه از نماز فارغ شد، به سجده برود و بگويد:

«اللّهم يا فارج الهمّ و كاشف الغمّ، و مجيب دعوة المضطرّين، و رحمان الدّنيا، و رحيم الاخرة، صلّ علي محمد و آل محمد، و ارحمني رحمة تُطفِيءُ بها عنّي غضبك و سخطك، و تُغنيني بها عمّن سِواك»

خداوندا! اي گشاينده و زداينده (ابرهاي) حزن و اندوه و اي برطرف كننده غم و اي اجابت‌كننده دعاي انسان‌هاي مضطر و بيچاره و اي بخشاينده در دنيا، و بسيار مهربان در آخرت، بر محمد و آل محمد درود و رحمت فرست، و بر من رحم كن، رحمتي كه به وسيله آن خشم و نارضايتي‌ات نسبت به من را خاموش سازي و مرا از غير خودت بي‌نياز كني.

سپس گونه راست خود را به زمين چسبانده و بگويد:

«يا مُذلّ كل جبار عنيد، و يا معزّ كلّ ذليل، قد وحقّك بلغ المجهود منّي في امر "كذا"، ففرّج عنّي.» اي ذليل‌كننده هر متكبر سركش و اي عزيزكننده هر خوار و ذليلي، قسم به حق خودت كه حقيقتاً درباره "فلان كار" سختي و مشقّتم به نهايت شدت رسيده (كارد به استخوانم رسيده)، پس گشايشت را نصيبم فرما!

سپس گونه چپ خويش را به زمين چسبانده و مانند همان عبارت را بگويد، آنگاه پيشاني را به زمين بچسباند و مانند آن عبارت را بگويد، كه در اين صورت خداوند سبحان غم و اندوه او را بزدايد و حاجتش را برآورد.


 



تاريخ : دو شنبه 6 خرداد 1392برچسب:, | 9:19 | نویسنده : ف - م |
در نیمه رجب سال دوم هجری، هنگامی که رسول مکرم اسلام(ص) در مسجد «بنی سالم» در مدینه منوره مشغول نماز ظهر بود و دو رکعت آن را به سمت بیت‌المقدس به جای آورده بود، جبرئیل امین فرود آمد و بازوی مبارکش را گرفت و او را به جانب کعبه برگردانید. پیامبر اکرم (ص) پیش از هجرت، ایامی که در مکه معظمه حضور داشتند، نمازهای خویش را به سمت بیت‌المقدس، واقع در فلسطین به جای می‌آوردند، ولیکن طوری می‌ایستاد که کعبه معظمه، میان وی و بیت‌المقدس قرار می‌گرفت و در واقع، به صورتی نماز می‌خواند که کعبه و بیت‌المقدس، هر دو، قبله وی قرار می‌گرفتند.

پس از هجرت به مدینه منوره، از ربیع‌الاول سال اول تا نیمه رجب سال دوم هجری، به مدت 17 ماه، به سوی بیت‌المقدس نماز می‌گزارد و سایر مسلمانان نیز به پیروی از آن حضرت، به آن سمت عبادت می‌کردند. در مدینه، یهودیان فراوانی زندگی می‌کردند و برخی از آنان، مسلمانان و به ویژه حضرت محمد (ص) را سرزنش کرده و می‌گفتند: شما تابع قبله مائید. پیامبر (ص)، از این جهت اندوهناک بود و به آفاق آسمان‌ها نظر می‌کرد و منتظر امر پروردگار منان بود.سرانجام در نیمه رجب سال دوم، هنگامی که آن حضرت در مسجد «بنی سالم» در مدینه منوره مشغول نماز ظهر بود و دو رکعت آن را به سمت بیت المقدس به جای آورده بود، جبرئیل امین فرود آمد و بازوی مبارکش را گرفت و او را به جانب کعبه برگردانید.مسلمانان که شاهد گردش پیامبر (ص) به سمت کعبه بودند، برخی تبعیت کرده و به سوی کعبه برگشتند و برخی دیگر، متوجه قضایا نشده و هم چنان به سوی بیت المقدس نماز گزاردند، تا این که نماز تمام شد و پیامبر (ص) خبر نویدبخش تغییر قبله را به آگاهی همگان رسانید.چون نماز پیامبر (ص) و برخی از مسلمانان، در یک وقت به دو قبله خوانده شد، مسجد بنی سالم، به مسجد «ذو قبلتین» شهرت یافت. در آن هنگام این آیه شریفه بر رسول خدا (ص) نازل شد: قد نَری تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّماءِ فَلَنُوَلّیَنَّکَ قِبْلَهً تَرْضیها، فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ، وَ حَیْثُ ما کُنْتُمْ فَوَلّوُا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ …: نگاه‌های انتظارآمیز تو را به سوی آسمان برای تعیین قبله می‌بینیم. اکنون تو را به سوی قبله‌ای که از آن خشنود باشی، باز می‌گردانیم. پس روی خود را به سوی مسجدالحرام کن و هر جا باشید، روی خود را به سوی آن بگردانید.

از آن پس، کعبه و مسجدالحرام، قبله گاه مسلمانان شد و از هر کجای عالم به سوی آن عبادت می‌کنند. شیخ مفید، تغییر قبله را از نماز عصر ذکر کردهم اکنون، مسجدی که این واقعه مهم در آن به وقوع پیوسته به نام «مسجد قبلتین» در مدینه منوره مورد زیارت زائران جهان اسلام است.



تاريخ : دو شنبه 6 خرداد 1392برچسب:, | 9:2 | نویسنده : ف - م |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 19 صفحه بعد
  • مستندها
  • مرکز فروش لینک