هیچکس به اندازه بالشتم تنهاییم را درک نکرد...هیچکس .....حتی خدا از گذشته برای آینده

حادثه کربلا دارای ویژگی‌هایی است که آن را از جمیع حوادث و رخدادهای تاریخ از بدو خلقت تاکنون، از آنهایی که به ثبت رسیده و گفته شده و از آنهایی که تا به امروز اثری کتبی یا خاطره‌ای از آنها باقی‌مانده است متمایز می‌‌نماید، به گونه‌ای که اگر کل تاریخ بشریت را کره زمین فرض کنیم و حوادث گوناگونی که در طول تاریخ روی داده، ناهمواری‌ها و پستی و بلندی‌های زمین تصور نماییم، واقعه عاشورا به مثابه قله اورست  خواهد بود که به طور غیرقابل انکاری بلندترین و برجسته‌ترین قله دنیاست و دارای آنچنان استحکام و عظمتی است که گمان نمی‌رود عمر آن از عمر کره زمین کمتر باشد.



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 30 آبان 1391برچسب:, | 11:58 | نویسنده : ف - م |

معانى گوناگون انتظار 


من فقط یک جمله در باب انتظار عرض مى‏کنم. این‏که در روایات ما وارد شده است که افضل اعمال امت، انتظار فرج است، یعنى چه؟ مگر انتظار چیست؟ انتظار ظهور حضرت ولىّ‏اللَّه‏الاعظم(ارواحنافداه)، مگر چه مضمون و چه معنایى در بطن خود دارد که این‏قدر داراى فضیلت است؟ یک معناى انحرافى در باب انتظار بود که خوشبختانه امروز از آن فهم و برداشت غلط، اثر چندانى نیست.

کسانى که مغرض و یا نادان بودند، این‏طور به مردم یاد داده بودند که انتظار، یعنى این‏که شما از هر عمل مثبت و از هر اقدام و هر مجاهدت و هر اصلاحى دست بکشید و منتظر بمانید، تا صاحب عصر و زمان، خودش بیاید و اوضاع را اصلاح کند و مفاسد را برطرف نماید!
انقلاب، این منطق و معناى غلط و برداشت باطل را، یا کمرنگ کرد و یا از بین برد.

پس بحمداللَّه این معنا، امروز در ذهن جامعه‏ى ما نیست. اما معناى صحیح انتظار، داراى ابعادى است که توجه به این ابعاد، براى کسى که مى‏داند در فرهنگ اسلام و شیعه، چه‏قدر به انتظار اهمیت داده شده، بسیار جالب است.

یک بُعد، این است که انتظار به معناى قانع نشدن به وضع موجود است. «انتظار داریم»، یعنى هرچه خیر و عملِ خوب انجام دادیم و به وجود آمده، کم و غیرکافى است و منتظریم، تا ظرفیت نیکىِ عالم پُر بشود. یک بُعد دیگر از ابعاد انتظار، دلگرمى مؤمنین نسبت به آینده است. انتظار مؤمن، یعنى این‏که تفکر الهى - این اندیشه‏ى روشنى که وحى بر مردم عرضه کرده است - یک روز سراسر زندگى بشر را فرا خواهد گرفت. یک بُعد انتظار این است که منتظر، با شوق و امید حرکت بکند. انتظار، یعنى امید. انتظار، ابعاد گوناگون دیگرى هم دارد.

ملت ما باید روح انتظار را در خود زنده کند

ما ملتى منتظر هستیم؛ ملتى که به امید پیشرفت و موفقیت، اقدام و تلاش و انقلاب کرد و موفق شد. ما امروز براى انتظار، باید باب بخصوصى در زندگى خود باز کنیم. حقیقتاً ملت ما باید روح انتظار را به تمام معنا در خود زنده کند. «ما منتظریم»، یعنى این امید را داریم که با تلاش و مجاهدت و پیگیرى، این دنیایى که به وسیله‏ى دشمنان خدا و شیاطین، از ظلمات جور و طغیان و ضعیف‏کشى و نکبت حاکمیت ستمگران و قلدران و زورگویان پُرشده است، در سایه‏ى تلاش و فعالیت بى‏وقفه‏ى ما، یک روز به جهانى تبدیل خواهد شد که در آن، انسانیت و ارزشهاى انسانى محترم است و ستمگر و زورگو و ظالم و قلدر و متجاوز به حقوق انسانها، فرصت و جایى براى اقدام و انجام خواسته و هوى‏ و هوس خود، پیدا نخواهد کرد. این روشنایى، در دیدگاه ما نسبت به آینده وجود دارد.

 

اعتماد و امیدوارى به آینده، یکى از ابعاد انتظار


انتظار، یکى از پُربرکت‏ترین حالات انسان است؛ آن هم در انتظار دنیایى روشن از نور عدل و داد. «یملأ اللَّه به الارض قسطا و عدلا». خداى متعال به دست او، سرزمین بشرى و همه‏ى روى زمین را از عدالت و دادگسترى پُرخواهدکرد. انتظار چنین روزى را باید داشت.

نباید اجازه داد که تصرف شیطانها و ظلم و عدوان طواغیت عالم، شعله‏ى امید را در دل خاموش کند. باید انتظار کشید. انتظار، چیز عجیبى است و داراى ابعاد گوناگونى مى‏باشد. یکى از ابعاد انتظار، اعتماد و امیدوارى به آینده و مأیوس نبودن است.

همین روح انتظار است که به انسان تعلیم مى‏دهد تا در راه خیر و صلاح مبارزه کند. اگر انتظار و امید نباشد، مبارزه معنى ندارد و اگر اطمینان به آینده هم نباشد، انتظار معنى ندارد. انتظار واقعى، با اطمینان و اعتماد ملازم است. کسى که شما مى‏دانید خواهد آمد، انتظارش را مى‏کشید و انتظار کسى که به آمدنش اعتماد و اطمینان ندارید، انتظارى حقیقى نیست. اعتماد، لازمه‏ى انتظار است و این هر دو، ملازم با امید است و امروز این امید، امرى لازم براى همه‏ى ملتها و مردم دنیا مى‏باشد. ....



تاريخ : سه شنبه 30 آبان 1391برچسب:, | 11:50 | نویسنده : ف - م |

 

-تاریخچه حجاب:

 

-حجاب و افزایش شخصیت زن:

 

-استحکام پیوند خانوادگی :

 

-عامل استواری جامعه :


ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 30 آبان 1391برچسب:, | 10:43 | نویسنده : ف - م |

اما چرا برخلاف ضریح و مرقد امان دیگر، ضریح مرقد مطهر سیدالشهدا(ع) شش گوشه ساخته شده است.

در این باره روایت های گوناگونی وجود دارد. اما مجموع این روایت ها و آن چه نزدیک تر به منطق به نظر می رسد، آن چیزی است که شیخ مفید(ره) در کتاب «الارشادات» آورده است. او در بخشی از این کتاب نام 17 نفر از شهدای بنی هاشم در روزعاشورا را ذکر کرده و  نوشته است:«آنان پایین پای آن حضرت در یک قبر (گودی بزرگ) دفن شدند و هیچ اثری از قبر آنان نیست و فقط زائران با اشاره به زمین در طرف پای امام ـ علیه السّلام ـ آنان را زیارت می‌کنند و علی بن الحسین ـ علیهم السّلام ـ (علی اکبر) از جملة آنان است.برخی گفته‌اند: محل دفن علی اکبر نسبت به قبر امام حسین ـ علیه السّلام ـ نزدیک‌ترین محل است.»

در بعضی از روایات دیگر از جمله کتاب «کامل الزیارات» جعفر بن محمد قمی هم آمده است: «امام سجاد ـ علیه السّلام ـ (با قدرت امامت و ولایت) به کربلا آمد و بنی‌اسد را سرگردان یافت، چون که میان سرها و بدن‌ها جدایی افتاده بود و آنها راهی برای شناخت نداشتند، امام زین العابدین ـ علیه السّلام ـ از تصمیم خود برای دفن شهیدان خبر داد، آن گاه به جانب جسم پدر رفت، با وی معانقه کرد و با صدای بلند گریست، سپس به سویی رفت و با کنار زدن مقداری کمی خاک قبری آماده ظاهر شد، به تنهایی پدر را در قبر گذاشت و فرمود: با من کسی هست که مرا کمک کند و بعد از هموار کردن قبر، روی آن نوشت: «هذا قبر الحسین بن علی بن ابی طالب الّذی قتلوه عطشاناً غریباً»؛ این قبر حسین بن علی بن ابی طالب است، آن حسینی که او را با لب تشنه و غریبانه کشتند.

 پس از فراغت از دفن پدر به سراغ عمویش عباس ـ علیه السّلام ـ رفت و آن بزرگوار را نیز به تنهایی به خاک سپرد. سپس به بنی‌اسد دستور داد تا دو حفره آماده کنند، در یکی از آنها بنی‌هاشم و در دیگری سایر شهیدان را به خاک سپردند، نزدیک‌ترین شهیدان به امام حسین ـ علیه السّلام ـ فرزندش علی اکبر ـ علیه السّلام ـ است؛ امام صادق ـ علیه السّلام ـ در اینباره به عبدالله بن حمّاد بصری فرموده است: امام حسین ـ علیه السّلام ـ را غریبانه کشتند، بر او می‌گرید کسی که او را زیارت کند غمگین می‌شود و کسی که نمی‌تواند او را زیارت کند دلش می‌سوزد برای کسی که قبر پسرش را در پایین پایش مشاهده کند.

بنابراین به نظر می رسد گوشه های اضافی ضریح مطهر امام حسین(ع) محل دفن پسر بزرگ ایشان یعنی حضرت علی اکبر(ع) باشد و محل دفن  نوزاد شش ماهه اباعبدالله الحسین(ع) یعنی علی اصغر(ع) نیز روی سینه پیکر مطهر امام حسین(ع) باشد.



تاريخ : سه شنبه 30 آبان 1391برچسب:, | 8:27 | نویسنده : ف - م |

هر کس گمان کند دوستدار من است و علی را دشمن بدارد، دروغ گفته است.



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 29 آبان 1391برچسب:, | 16:47 | نویسنده : ف - م |

نهضت عاشورا و قیام امام حسین(ع) قیام حق در برابر باطل،نهضت عدل در برابر ظلم و حرکت صحیح در مقابل ناپاکی و پلیدی است که جنبه های مختلف آن از جمله رهبری،فلسفه،یاوران واصحاب و پیام آوران آن را به یک رویدادهای جاودان تاریخ تبدیل کرده که روز به روز بر درخشش آن افزوده می شود.



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 29 آبان 1391برچسب:, | 16:38 | نویسنده : ف - م |

عاشورا» الگو و سبکی از یک نوع زندگی است؛ الگویی برای همه عصرها و نسل‌ها.



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 29 آبان 1391برچسب:, | 16:32 | نویسنده : ف - م |

الف) ارزش مداحی از منظر مبارک اهل‌بیت(علیه‌السلام)
 

ب) مداحی از منظر مقام معظم رهبری(توصیه‌ها)
 

ج) ویژگی‌های مداحی مطلوب
 



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 29 آبان 1391برچسب:, | 11:36 | نویسنده : ف - م |

در گذشته می‌گفتند که هر تکراری ملال‌آور و رنج‌زاست و آدمی همواره برای گریز از فشار تکرار، در جست‌وجوی امور تازه و صد البته لذت‌آفرین است.

 اما پژوهش‌های تاریخی مربوط به فرهنگ و تمدن‌های متفاوت نشان از فراگیر نبودن این امر داشته است. بدین معنا که در فرهنگ‌ها و تمدن‌های بشری ساز و کار رنج و لذت و راه‌های گریز از رنج و جست‌وجوی لذت یکسان نیست. اقوام و ملت‌ها، رخدادهای تاریخ ساز و
 تمدن آفرین خود را بسته به درجات الم و لذتی که از آن در ناخودآگاهی تاریخی خود نگاه داشته‌اند، در هنگامه‌هایی از سال، از نو تجربه می‌کنند.


 بی‌تردید، این امر یادآوری امر یکه و منحصر به فردی است که تنها یک بار در تاریخ یک ملت رخ نموده و بدین طریق فراتر از رنج و شادی‌ای که به همراه می‌آورد، در پس خود حامل معنایی است. این معناست که می‌تواند در هر بار  با تکرار آن واقعه بازآفرینی شود و برگزار‌کنندگان را در پویه جدیدی از تاریخ قرار دهد. از این نگاه، مجموع نمادها، روایت‌ها، گفتارها و سنت‌هایی که این معنا در آنها متبلور است، فضایی ایجاد می‌کند که بر آن منطق گفت وگو حاکم است.
به همین دلیل نیروی برانگیزاننده این فضا نه منطق تک‌گویی اقتدار که منطق گفت وگوست. از این رو، مراسمی از این دست، در تاریخ به گونه‌ای خودجوش از سوی مردم برگزار می‌شده است.


با توجه به آنچه گفته شد، بار دیگر در آستانه تکرار و باز‌خوانی رخدادی عظیم( محرم و عاشورا) هستیم  که از جمله مهم‌ترین حوادث تاریخ اسلام و به ویژه برای شیعیان آغاز‌گر مرحله‌ای جدید در فرهنگ و تاریخ آنهاست.


 محرم در بطن خود حامل حقیقتی است فرا تاریخی که پیوسته خود را در ورای زمان‌ها و مکان‌های مختلف می‌گستراند و شیعیان با گرامیداشت آن به هستی و هویت خود معنایی جدید می‌دهند. بی‌گمان این حادثه خون‌بار، تاریخ شیعه را امری حماسی کرده است.

 
‌ شیعه همواره فلسفه تاریخ خود را تراژیک و حماسی تفسیر کرده است. تفسیری که پیوسته معنایی را باز آفرینی می‌کند و همین معناست که با وجود گذشت روزگاران، گرد تاریخ بر آن نمی‌نشیند و همواره خود را در افق تاریخ باز می‌نمایاند و به عبارتی نو به نو می‌شود؛ اما در تفسیر شیعی، تاریخ سرانجامی تراژیک ندارد. بدین معنا که در این سنت، امید به ظهور امام عصر(عج) مهر پایانی است بر آن.


بنابراین حرکت عاشورا را نمی‌توان جدای از این فرجام خوش نگریست. به بیان دیگر، محرم آغاز‌گر پویه تاریخی شیعه و ظهور حضرت  مهدی(عج) در حکم تکمیل آن است.



تاريخ : دو شنبه 29 آبان 1391برچسب:, | 11:24 | نویسنده : ف - م |

به عقیده امیل دورکیم مناسک جدید جانشین مراسم تشریفاتی قدیمی می‌شوند. به نظر می‌رسد که در قیام حسینی مفاهیمی چون آزادی، برابری، همبستگی، ظلم‌ستیزی و غیره از مواردی‌اند که نهضت امام حسین (ع) سعی دارد آنها را در منظومه دینی جامعه آن روز نهادینه سازد و قیام و پیروزی خون بر شمشیر توانست چنین کارکردی داشته باشد.
 



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 29 آبان 1391برچسب:, | 10:45 | نویسنده : ف - م |

"اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد وآخر تابع له علی ذلک"



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 29 آبان 1391برچسب:, | 10:27 | نویسنده : ف - م |

شأن اهل‌بیت را رعایت کنیم

با آغاز ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین(ع)، موج انتقاد از شیوه‌های عزاداری مرسوم به‌ویژه در دسته‌ها و هیئت‌های بزرگ و کوچک کشور، شکل گسترده‌تری به خود گرفته است.

همان که مورد نقد مقام رهبری نیز قرار گرفت: «... اطلاع پیدا کردم بعضی از خوانندگان جلسات مداحی از مدح‌ها و تمجید‌های بی‌معنا استفاده می‌کنند که گاهی هم مضر است. فرض کنید راجع به حضرت‌ابا‌الفضل صبحت می‌شود، بنا کنند از چشم و ابروی آن بزرگوار تعریف کردن، مثل قربون چشمت بشم، مگر چشم قشنگ در دنیا کم است؟ مگر ارزش ابا‌الفضل به چشم‌های قشنگش بوده؟ ... اینها سطح معارف دینی ما را پایین می‌آورد».



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 29 آبان 1391برچسب:, | 10:23 | نویسنده : ف - م |

-معنویت امام‌حسین(ع)

-سه صفت برجسته از ابعاد وجودی اباعبداللَّه علیه‌السّلام

-صبر حسین(ع)



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 29 آبان 1391برچسب:, | 10:2 | نویسنده : ف - م |

حجت الاسلام والمسلین سیدمهدی طباطبایی*:
 

قیام سید‌الشهداء علیه‌السلام نقش مهمی در بقاء دین و دیانت که هویت هر بشری منوط به آن است داشته است.

زیرا اساساً هیچ دسته یا گروهی پیدا نمی‌شود که بگوید من هیچ اعتقادی ندارم حتی نیست‌انگاران خود را مقید و پایبند به «نه» می‌دانند و این خود نوعی اعتقاد به‌شمار می‌رود. اما باید دید که در میان همه اعتقادات و پایبندی‌ها کدام اصلح و انفع برای زیست بشر در طول تاریخ بوده و هست.

به اعتقاد ما اعتقاد برتر «اسلام» است اما اسلام واقعی و نه اسلام ساختگی، لذا سید‌الشهداء(ع) از بیت و نسل اسلام به‌طور طبیعی تفسیر واقعی و روشن این روایت است که بقاء دین پیامبر(ص) با حسین(ع) است چرا که شهادت ایشان نقش مهمی را در بقاء اسلام ایفا کرد.

و اما آنچه باید از این شهادت بیاموزیم: به نظر من ‌در هر زمان از اعصار تاریخی قسمتی از آثار قیام و رفتار و شهادت سید‌الشهداء(ع) بر ما عیان می‌شود.

در مقطع کنونی باید مسلمین از دشمن نهراسند. زیرا دشمن هیچ‌گاه برای ما دلسوز نبوده و نمی‌تواند باشد.

بالاترین نقش در یک انسان برای بقاء خودش مقاومت و پایداری است و ملت ایران تاکنون از نهضت امام خمینی(ره) تا پیروزی و از پیروزی انقلاب تا امروز این قدرت حسینی را از خود نشان داده و پیروزی ما نیز از عاشورا به‌دست آمده است و بقای آن نیز از عاشوراست.

مقاومت امروز ملت ما در مقابل آمریکا و همه مرتجعین عرب و همه افرادی که برای مطامع دنیا از حیثیت خود می‌گذرند در واقع برگرفته از عاشوراست.

مرتجعین عرب بدانند که در واقع اول به حیثیت خود هم لطمه می‌زنند و اگر دشمنان به ما رحم نکنند به آنها نیز رحم نخواهند کرد. لذا امیدواریم بر سر عقل آمده و از عاشورای حسینی و قیام امام حسین(ع) درس بگیرند چرا که ایشان فرزند پیامبر است و شخصیتی منحصر به شیعیان نیست. به امید روزی که پیروزی اسلام بر کفر جهانی میسر گردد.



تاريخ : یک شنبه 28 آبان 1391برچسب:, | 18:14 | نویسنده : ف - م |

دسن

در فرهنگ شیعی، به خاطر واقعه شهادت امام حسین (ع) در این روز، عظیم ترین روز سوگواری و ماتم به حساب می‌آید که بزرگترین فاجعه و ستم در مورد خاندان پیامبر (ص) انجام گرفته و دشمنان اسلام و اهل بیت (ع) این روز را خجسته شمرده به شادی می‌پرداختند، اما پیروان خاندان رسالت، به سوگ و عزا می‌نشینند و بر کشتگان این روز می‌گریند.

امامان شیعه، یاد این روز را زنده می‌داشتند، مجلس برپا می‌کردند، بر حسین بن علی(ع) می گریستند، آن حضرت را زیارت می‌کردند و به زیارت او تشویق و امر می کردند و روز اندوهشان بود.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 28 آبان 1391برچسب:, | 17:47 | نویسنده : ف - م |

 

 

عاشورا وكربلا در نگاه امام جایگاه ویژه ای دارد وامام نظر گاه بلندی به عاشورا افـكنـده وآن رادست مایه سترگي براي آفریـنـش انقلاب اسلامی یافته واز آن الهام گرفته است امام خمینی(ره) قیام خودرابرگرفته ازقیام سیدالشهدامعرفی میكندوبه آن افتخارمی كندو یادآورمی شـودكه مابـایستی  درسـهای شجاعـت،شهـادت،عدالـت، عدالـت خـواهی،مبارزه باظـلم، ودفاع از مكتب رافراگیریم.وبااستدلال به شیوهوسیره ی زندگی امام حسین(ع)منطق راحـت طلبـان بـی درد سازشگران دنـیاطلب و تماشاچیان توجیه گر رامردودمی شمارد.
این بدان جـهت اسـت كه خط سرخ شیعه كه هـمان اسلام ناب محمدی است در كربلا برجسته ترمی شود.درپرتونهضت عـاشوراآزادی خواهـی،ذلت ستیـزی وشهادت طلبی كه لازمه مـبـارزه بادستگاه جور است پررنـگ ترمی شود. لـذاپژوهشگـران ومورخان قیام امام رادارای ویژگی های كه نـه تنهادرقرن های معاصربلكه درطول تاریخ نظیرنداد.بی شك یكی ازآن ویژگی هاپیوندی است كه بین انقلاب امام خمینی(ره)وانقلاب امام  حسین در سال61هجری وجود دارد.

نگاهی كلی به شخصیت امام حسین(ع)از نگاه امام خمینی

۱-قیام برای خدا:

2-مسؤلیت پذیری:
۳-شهادت طلبی: ۴- صبر واستقامت:

۵-تجلیات عرفانی و جود مقـدس امـام حسین(ع):



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 28 آبان 1391برچسب:, | 11:52 | نویسنده : ف - م |

آنچه پس از رحلتش بر سر ما آمد

 

 در یکی از روزهای بیماری در حالی که سرش را با پارچه‌ای بسته بود و «علی علیه السلام» و «فضل بن عباس» زیر بغلش را گرفته بودند و پاهایش بر زمین کشیده می‌شد، وارد مسجد شد و روی منبر قرار گرفت و شروع به سخن فرمود که: مردم وقت آن رسیده است که من از میان شما غایب گردم، اگر به کسی وعده داده‌ام، آماده‌ام انجام دهم و هر کس طلبی از من دارد، بگوید تا بپردازم.
در این موقع مردی برخاست و عرض کرد: چندی قبل به من وعده دادید که اگر ازدواج کنم، مبلغی به من کمک کنید، پیامبر فوراً به فضل دستور داد که مبلغ مورد نظر او را بپردازد و از منبر پایین آمد و به خانه رفت. سپس روز جمعه، سه روز پیش از وفات خود، بار دیگر به مسجد آمد و شروع به سخن نمود و در سخنان خود فرمود: هر کسی حقی بر گردن من دارد برخیزد و اظهار کند، زیرا قصاص در این جهان، آسانتر از قصاص در روز رستاخیز است.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 29 آبان 1391برچسب:, | 9:13 | نویسنده : ف - م |
»» نام مهدی(عج) در مسجد و نبی و تحریف و دستکاری آل سعود


 

بر روی سر ِستون‌های گرداگرد حیاط مسجد نام اصحاب خاص و اولاد پیامبر و  نام بعضی صحابه رسول گرامی اسلام (ص)نوشته شده که مربوط به دوران عثمانی است.  نام دوازده امام (ع) نیز در این میان هست . در حیاط دوم مسجد نبوی شریف نام امام زمان (عج) به گونه ای زیبا در کنده کاری وجود داشت که با دقت در آن می شد دید که حاء محمد به یاء مهدی چسبیده و چنین خوانده می شود: »محمد المهدی حی» یعنی محمد که ملقب به مهدی است زنده است .

کلمه محمد المهدی به‌گونه ای نوشته شده بود که در میانه آن کلمه حی پنهان و پیدا بود!


 

                                             

       وضعیت قبلی کتیبه سرستون
 


دولت وهابی عربستان جدیداً این کتیبه را دستکاری کرده و بین یاء و میم فاصله انداخته است و به این صورت کلمه حی را از بین برده است.

 

              عکس از وضعیت فعلی ( تحریف شده)


 


 

 

اما زهی خیال باطل:

یریدون ان یطفئو نور الله بافواههم والله متم نوره ولو کره الکافرون
 

 


کجاست صوفی دجال فعل ملحدشکل ...... بگو بسوز که مهدی دین پناه رسید
 

 


 



تاريخ : پنج شنبه 4 آبان 1391برچسب:, | 9:9 | نویسنده : ف - م |
  • مستندها
  • مرکز فروش لینک