هیچکس به اندازه بالشتم تنهاییم را درک نکرد...هیچکس .....حتی خدا وقايع و اعمال ماه صفر


ماه صفر؛ ماه حزن اهل بيت

 

وقايع:

اول ماه صفر: آغاز جنگ صفين، مطابق نقل مورخان در سال 37 هجري است. مدت اين جنگ 110 روز بوده است. همچنين در اين روز در سال 61 هجري سرِ مبارك حضرت سيدالشهداء عليه السلام را همراه كاروان اهل بيت عليهم السلام وارد شهر شام كردند.
دوم ماه صفر: روز شهادت زيد بن علي بن الحسين است كه پس از قيام بر ضدّ بني اميه در سال 120 هجري رخ داد.
هفتم ماه صفر: ولادت امام موسي كاظم عليه السلام در سال 128 در منطقه ابواء( محلي ميان مكه و مدينه) واقع شده است.
بيستم ماه صفر: روز اربعين امام حسين عليه السلام است. بنا بر نقلي در اين روز جابر بن عبدا... انصاري براي زيارت امام حسين به كربلا آمد.
بيست و هشتم ماه صفر: در چنين روزي، در سال 11 هجري، رسول گرامي اسلام صلي ا... عليه و آله وفات يافت.
روز آخر ماه صفر: شهادت امام رضا عليه السلام در سال 203 هجري در سن 55 سالگي توسط مامون مي باشد.
 
اعمال ماه صفر:
*سيد بن طاووس نقل كرده است: در روز سوم ماه صفر، دو ركعت نماز بخوان كه در ركعت اول سوره حمد و سوره فتح و در ركعت دوم سوره حمد و سوره توحيد قرائت شود و پس از سلام نماز، صد بار صلوات بفرست و صد بار آل ابي سفيان را لعنت كن و صد مرتبه استغفار نما و آنگاه حاجت خويش را از خداوند بخواه.
*در روز اربعين زيارت امام حسين عليه السلام مستحب است و مورد تاكيد قرار گرفته. در روايتي كه شيخ طوسي از امام حسن عسگري عليه السلام نقل كرده، چنين آمده است: نشانه هاي مومن 5 چيز است: به جاي آوردن 51 ركعت نماز( 17 ركعت نماز واجب و 34 ركعت نافله) و زيارت اربعين و انگشتر را بر دست راست نهادن و پيشاني را به هنگام سجده بر خاك گزاردن و بسم ا... الرحمن الرحيم را در نماز بلند گفتن.
---------------------------------
 
*منبع: مفاتيح نوين، ناصر مكارم شيرازي، انتشارات امام علي(ع)، 1388.


 



تاريخ : شنبه 25 آذر 1391برچسب:, | 16:53 | نویسنده : ف - م |

-تاریخچه و فلسفه شب یلدا

-حافظ در شب یلدا

-پبشینهٔ جشن

جشن یلدا در ایران امروز

یلدای ایرانی، شبی که خورشید از نو زاده می‌شود



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:, | 17:31 | نویسنده : ف - م |

ضد عیب‌جوئی، عیب‌پوشی است که بزرگترین شاخه‌ای از خیرخواهی است و در فضیلت و شرافت پرده‌پوشی همین بس است که یکی از صفات آفریدگار

جهان «ستّار» است.
پیامبر خدا(ص) درباره پاداش کسی که رسوایی مؤمنی را بپوشاند، فرمودند: "هر کس رسوایی مؤمنی را بپوشاند، چنان است که دختر زنده به گوری را از گورش نجات دهد1".
ایشان درباره این‌که عیب‌پوشی چه بهره اخروی دارد؟ می‌فرمایند: "هر که از برادر خود گناهی بداند و آن را بپوشاند، خداوند در روز قیامت گناهان او را بپوشاند2".
امام باقر(ع) نیز به این سوال پاسخ دادند که عیب پوشی مؤمن برای مؤمن تا چه اندازه است؟ ایشان فرمودند:"مؤمن در برابر مؤمن وظیفه دارد که 70 گناه بزرگ او را بپوشاند3".
اهمیت و ارزش این عمل آنقدر بالاست که از رسول مکرم اسلام وارد شده است که: "در قیامت بنده‌ای را می‌آورند که گریزان است، خدای سبحان سوال می‌کند که چرا گریه می‌کنی؟ می‌گوید گریه می‌کنم بر آنچه از عیوب و بدی‌های من در نزد آدمیان و فرشتگان آشکار خواهد شد.
خداوند می‌فرماید: ای بنده من تو را در دنیا با کشف عیوب و اعمال ناشایست تو رسوا نکردم و حال آنکه گناه می‌کردی و می‌خندیدی! چگونه امروز تو را رسوا می‌کنم و حال آنکه معصیت نمی‌کنی و گریانی4".



تاريخ : سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:, | 8:24 | نویسنده : ف - م |
تاريخ : سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:, | 8:22 | نویسنده : ف - م |

برای چراغهای همسایه ات هم نور آرزو کن

بی شک حوالی ات روشنتر خواهد شد . . .

.

.

.

خاکستر سیگار :

امروز من خود را میسوزانم به خاطر تو

فردا تو خواهی سوخت به خاطر من . . .

.

.

.

روابط خوب مانند عقربه های ساعت هستند

آنها فقط گاهی اوقات همدیگر را ملاقات میکنند

اما همیشه باهم هستند



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, | 9:33 | نویسنده : ف - م |
از حقوق بشر اسلامی تا حقوق بشر غربی

نقض حقوق انسان ها، یکی از مصائب همیشگی بشر بوده و هست. دفاع از آن نیز همواره مدعیان راستین و دروغینی داشته است. در این میان سندی معروف به اعلامیه جهانی حقوق بشر و چند میثاق دیگر، با تعریف و تفسیر با خاستگاه اومانیستی و سکولاریستی، مانیفیست چرا ناپذیر حقوق بشر خوانده می‌شود. 

در حالی که در نگاه دینی و براساس فرموده امام علی(ع) "انسان ها از دو دسته هم کیش یا همانندی درخلقت" خارج نیستند و بی‌تردید از هر دو منظر دینی و انسانی، از حقوق واجب الاحترام برخوردار اند. که می‌توان آن ها را در اصولی مانند حق حیات، تحصیل و حق امنیت، حقوق شهروندی و نیز حقوق دینی، اخلاقی و... به عنوان بارزترین مصادیق حقوق بشری دینی دانست.
در آن‌سو، علی‌رغم میثاق ها و نهادهای متعدد حقوق بشری، شاهد بیشترین نقض حقوق بشر از جانب تدوین کنندگان غربی آن هستیم که اقلیت سرمایه دار حاکم برجهان به یمن بهره مندی از رسانه های قدرتمند و در اختیار داشتن نهادهای بین‌المللی با وجود نقض‌های مستمر و فاحش حقوق بشر، مدعی دفاع از آن نیزهستند. 

به هرحال، ماهیت و خاستگاه سیاسی و فکری مدونان اعلامیه حقوق بشر و دیگر میثاق ها، نیاز به بازخوانی مجدد دارد، تا در پرتو آن تفاوت شرایط خاستگاهی، تعریف ها و تفسیرها، مولفه ها و مبانی ارزشی، فرهنگی، سیاسی و جغرافیایی غربی، از جهات جهان شمول آن میسور گردد؛ تا بتوانیم با توجه به مبانی فلسفی و دینی خود، تعریف و قرائت همگون با مبانی و ارزش های دینی، ملی و فرهنگی جامعه خویش را سامان دهیم.
 
اینکه در قانون اساسی کشور ما (ماده3)"هيچ قانونی نمی تواند مخالف معتقدات واحکام دين مقدس اسلام باشد." و از سوی دیگر درماده(7) رعایت اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر میثاق های بین المللی را پذیرفته، حاکی از حاکم بودن مطلق ارزشهای دینی و فرهنگی بومی ما برهر قانون و میثاقی است و تا جایی که به نقض این ارزش ها منجر نگردد، حقوق مذکور در اعلامیه و سایر اسناد پذیرفته شده محترم شمرده می‌شود. براین اساس دین منبع حقوق بشر در اسلام است و تعالیم دینی و متون فقهی و تقنینی ما مثبت این معناست. 

متاسفانه، قدرتها ومکتب هایی که عناد با دین دارند، تلاش می‌کنند، هر حادثه ای را به گونه ای پوشش دهند که به پای دین بنویسند و ظلم در حق انسانها را ناشی از فضا و جفای دینی تبلیغ کنند.
حال آنکه درهیچ دینی و مکتبی و هیچ میثاقی غربی و شرقی به اندازه دین اسلام، از حقوق انسان ها، حمایت و دفاع صورت نگرفته است. اصل حق حیات، اصل برابری، اصل کرامت انسانی، اصل آزادی و اصل مالکیت، اصول پنج گانه حقوق بشر در اسلام است. 

دین اسلام تمام برنامه زندگی و به منظور فراهم آوردن سعادت دنیوی و اخروی، به تمام ابعاد مادی و معنوی انسان توجه و اهتمام ویژه دارد و برتری و جامعیت آن نسبت به حقوق بشر نیز کاملا روشن است. زیرا، حقوق بشر مورد استناد داعیه داران دفاع از حقوق بشر با خاستگاه اومانیستی و سکولاریستی بوده و محصول معرفت محدود انسانی است که ناتوانی آن از شناخت خویش و نظام هستی، امر مجهولی نیست و به همین دلیل انسان نیازمند وحی است، تا از طریق خالق انسان به تعریف و تعیین حقوق واقعی نائل آید. 

نخستین حقی که قرآن کریم برای انسان بر شمرده حق حیات است. حیات انسان، به دو گونه حیات مادی و حیات معنوی است. طبق آموزه های قرآن سلب حق حیات معنوی به وسیله گمراه سازی صورت می‌گیرد، کسی که دیگران را گمراه کند، حیات معنوی او را از بین می برد و سعادت و کرامت را از او می گیرد.
سلب حق حیات مادی نیز با قتل تحقق می یابد. در دیدگاه قرآن این کار برابر با نابود سازی همه اعضای جامعه است. دین مقدس اسلام با چنین نگرشی برای حیات انسان‌ها ارزش والایی قائل و همه انسان ها را شایسته و برخوردار از حق حیات می داند، مگر به دلایلی نظیر تجاوز به جان و مال مردم که دین به منظور سالم سازی و مصئون سازی جامعه و اجرای عدالت،‌ متجاوز،مستلزم عقوبت و مجازات شناخته است. 

در تعریف دین از انسان، جنین نیز برخوردار از تعریف و حقوق انسان است و سقط آن ممنوع گردیده و نه تنها دیگر کشی که خود کشی یعنی سلب حق حیات از خود نیز ممنوع شده است.
از این‌رو، شکنجه و تعذیب و قتل انسان ها و رفتارهای مذموم و غیر مشروع از این دست را نه دین مجاز می‌داند و نه می‌توان به پای دین نوشت. تردستی ی که در عصر ما از سوی رسانه های مسلط انجام می‌شود این است که تلاش می‌کنند، تا اجحاف و تجاوز به حقوق دیگران را به نام دین در افکار عمومی تزریق کنند و با فریب آنان چهره تابناک دین را ترور نمایند. 

از این‌رو بایسته است که متفکران و صاحب نظران دینمدار ما در هرکسوت و مسندی که هستند، جرایمی که در جامعه اتفاق می‌افتد و آنچه را که مدعیان دفاع از حقوق بشر، به نام دین می نویسند، در خصوص بی‌ارتباطی آنها با دین، روشنگری کنند و سناریوی دامنه دار تخریب اندیشه دینی و اهداف عیان و نهان آنرا به افکار عمومی توضیح دهند. تا نسل فرهیخته و نوخاسته ما بدانند که پروژه سکولاریزاسیون و لائیک سازی که امروز با عناوین مختلف در حال پیگیری است، به هدف محروم سازی جوامع از آموزه های حیات بخش دین و تعقیب پروژه های استعماری است.

 



تاريخ : یک شنبه 19 آذر 1391برچسب:, | 10:30 | نویسنده : ف - م |

حجاب در عاشورا یکی از مهمترین پیام های این واقعه است که با استفاده از آن می توان حقانیت اسلام و عدم استفاده اسلام از زن به عنوان کالا را به اثبات رساند.

تدبیر امام حسین(ع) در حفظ امنیت اهل‏بیت و جلوگیری از تعرض دشمنان به آنها، کندن خندق در اطراف خیمه ‏ها بود؛ حضرت دستور دادند چادرها و خیمه‏ها را به هم نزدیک کنند و در اطراف آنان خندقی حفر کنند و در درون آن خاشاک، هیزم و نی بریزند تا هنگام شروع جنگ، خندق ها را مشتعل سازند و دشمن، تنها از یک طرف با آنها بجنگد.

به هر حال مسئله حفر خندق و یا وضع خاشاک در آن موقعیت بحرانی با تعداد نفرات کم،علاوه بر نشان دادن تاکتیک های نظامی حضرت اباعبدالله‏(ع)، نشانه دقت ایشان در حمایت از اهل‏بیت خویش بود.

مرحوم شیخ مفید در کتاب ارشاد می‏نویسد: حضرت اباعبدالله‏ دستور دادند هیزم ها و نی‏ها را از پشت خیمه‏ها به درون خندقی که حفر شده بود، بریزند و آن را به آتش بکشند تا دشمن نتواند از پشت سر بیاید.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 8 آذر 1391برچسب:, | 10:47 | نویسنده : ف - م |
تاريخ : چهار شنبه 8 آذر 1391برچسب:, | 10:43 | نویسنده : ف - م |

پیام عاشورا چی بود ؟

امام چرا رفت ؟ چرا جنگید ؟ چرا تسلیم نشد ؟ چرا شهید شد ؟

کسی شک نداره که پیام امام حسین علیه السلام و روز عاشورا مبارزه با ظلم و ظالمه ...

اما در همین کشور همسایه تمامی اعضای یک خانواده شیعه را می کشند و کودک خردسالش رو اعدام می کنند ولی تو قمه بر سر تروریستها که نه ، بر سر خودت میزنی ؟!

در مراسم عزاداری در افغانستان و پاکستان  دست به کشتار شیعیان می زنند ، ولی تو هنوز هم داری بر سر خودت قمه میزنی !

در میانمار مسلمانان رو زنده زنده در آتش می سوزانند ولی در کمال آسایش تو هنوز هم به قمه زدن خودت مشغولی !

در فلسطین زن و کودک و پیر و جوان رو با هم به خاک و خون میکشند و تو مشغولی و باز هم به خیال باطل خودت داری ثواب میبری !

 امام حسین علیه السلام و پیام مبارزه با ظلم و ظالم اون زنده ست ...

شمر و یزید 1300 سال پیش به درک واصل شدند ؛ کاش شمرهای امروزی رو دریابی ... وگرنه قمه ای که بدست خودمون بخواد بر سر خودمون فرود بیاد رو حتی سفیر انگلیس حاضره بیست هزارتاش رو بخره و به هیاتهای عزاداری هدیه بده و داده ( تاریخ رو بخونید )

افسوس که پیام امام حسین رو متوجه نشدیم ؛

نه ...  بدتر از اون اینکه حتی برعکس متوجه شدیم ... 



تاريخ : چهار شنبه 8 آذر 1391برچسب:, | 8:59 | نویسنده : ف - م |

ﺳﺨﺖ ﺍﺳﺖ ﺣﺮﻓﺖ ﺭﺍ ﻧﻔﻬﻤﻨﺪ،
ﺳﺨﺖ ﺗﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﺮﻓﺖ ﺭﺍ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﯽ ﺑﻔﻬﻤﻨﺪ،
ﺣﺎﻻ ﻣﯿﻔﻬﻤﻢ، ﮐﻪ [ او ] ﭼﻪ ﺯﺟﺮﯼ ﻣﯿﮑﺸﺪ
ﻭﻗﺘﯽ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﺁﺩﻡ ﺣﺮﻓﺶ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻧﻔﻬﻤﯿﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻫﯿﭻ،
ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﯽ ﻫﻢ ﻓﻬﻤﯿﺪﻩ ﺍﻧﺪ ....

::. ﺩﮐﺘﺮ ﻋﻠﯽ ﺷﺮﯾﻌﺘﯽ .::



تاريخ : چهار شنبه 8 آذر 1391برچسب:, | 8:57 | نویسنده : ف - م |

در باب اهمیت پاسداشت خون سیدالشهدا و اصحاب باوفایش و همچنین در نقش فضای مجازی و تأثیر آن بر دل‌ها و مغز‌ها، مطالب فراوانی است که تأکید و یادآوری آن در این مجال نمی‌گنجد؛ بنابراین، بدون مقدمه به سراغ اصل مطلب می‌رویم و به این نکته می‌پردازیم که وظیفه ما در اوضاع کنونی نسبت به بازتاب قیام امام حسین ـ علیه‌السلام ـ در فضای سایبر چیست و آیا اساساٌ وضعیت موجود و حجم محتوای تولید شده درباره محرم و واقعه عاشورا در فضای وب تا چه میزان توانسته است نیاز مخاطب را در سراسر جهان برطرف کند؟

آیا حجم مطالب موجود در فضای سایبر تا چه اندازه با حجم تهاجماتی که علیه مبانی اعتقادی شیعیان در جریان است، تناسب دارد؟

و پرسش دیگر آن که آیا مبلغین شیعه اعم از خطبا، واعظین، مداحان و صاحبان سایت‌ها و شبکه‌های اینترنتی تا چه میزان از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در فضای سایبر در راستای انتقال پیام عاشورا بهره برده‌‌اند؟

طبیعی است که انتظار نداشته باشیم، همه پرسش‌های مطرح در این نوشته، تمام و کمال پاسخ داده شود؛ به عبارت دیگر، طرح این پرسش‌ها، پاسخ‌های روشنی دارد که به خودی خود، موضوع این نوشته است.

همان گونه که همه ما می‌بینیم، این روزها در همه شهر‌ها و دورترین نقاط دنیا ـ که شیعیان در آنجا زندگی می‌کنند ـ مجالس وعظ و خطابه و مرثیه‌سرایی برای سالار شهیدان بر پا می‌شود و بنا به فراخور توانمندی و بضاعت علمی دست‌اندرکاران، بخش‌هایی از مبانی و فلسفه قیام عاشورا ـ که در واقع به نوعی اصول تغییر نیافته تشیع به شمار می‌آیند ـ مطرح و به طور طبیعی، حجم انبوهی از محتوا تولید می‌شود که شاید بتوان گفت، عصاره اندوخته‌های علمی هزاران نفر از علما و متفکرین در این روزهاست.

ولی با کمال دلتنگی و تأسف باید گفت، حجم بسیار ناچیزی از این مطالب به درون شبکه اینترنت راه می‌یابد و در اختیار جامعه جهانی قرار می‌گیرد، حال آن که ماهیت فضای سایبر، به گونه‌ای است که هیچ کس نمی‌تواند از بارگذاری محتوا در آن جلوگیری کند و اگر تاکنون کاستی در این حوزه است ـ که قطعاً می‌بینیم ـ همه و همه نتیجه کم‌کاری و بی‌توجهی و بعضاً ناآشنایی ما با روش بارگذاری محتوا در فضای مجازی است و تقریباً می‌توان گفت هیچ ارتباطی با دشمن و صهیونیسم و آمریکای جنایتکار ندارد و این حقیقتی است که با همه تلخی‌اش باید آن را بپذیریم.

به عبارت روشن‌تر، فضای مجازی به یک سلاح برنده‌ای تبدیل شده که به رغم میل پدیدآورندگان آن، دو لبه برنده دارد؛ یعنی کسانی که از سازوکار حاکم بر فضای مجازی اندک آگاهی دارند، به خوبی می‌دانند که اساساً فضای وب همچون هیولایی شده که هیچ کس در این دنیا، یارای کنترل صددرصد آن را ندارد و هر کس به هر میزان که با قواعد حاکم بر وب آشنایی بیشتری داشته باشد، می‌تواند سهم بیشتری از تولید محتوای موجود را از آن خود کند.

در این میان، شاید این توقع دور از منطق باشد که از یک روحانی و واعظ سالخورده و ناآشنا با علوم جدید مربوط به رایانه، بخواهیم تا یک سایت اینترنتی را راه‌اندازی و اداره کرده و هر روز مطالب جدیدی در آن بارگذاری کند، ولی قطعاً برای همه علما و طلاب جوان و همه دست‌اندرکاران هیأت مذهبی، تکلیف شرعی است که هر آن مطلبی که در این روزها و دیگر مناسبت‌های مذهبی تولید می‌شود، به گونه‌‌ای کاملاً مخاطب پسند و با بهره‌مندی از تکنیک‌های جدید، روی فضای وب بارگذاری کنند، چراکه امروزه دنیا در پی رسیدن به هزاران پرسش از حقیقت ادیان و فرق گوناگون مذهبی است؛ اما باید متأسفانه بگوییم به دلیل حجم کم مطالب تولید شده از سوی متفکرین شیعی در فضای وب، هر کس بخواهد درباره مبانی شیعه و حقیقت اسلام چیزی بداند، بی‌گمان با حجم انبوهی از مطالب روبه‌رو می‌شود که توسط فرقه ضاله وهابیت و برادران اهل تسنن تولید و یا حجم بسیاری از مطالب که توسط دست‌های استکبار برای انحراف افکار عمومی تدارک دیده شده است.

و نکته پایانی این که آن دسته از کسانی که به زبان‌های زنده دنیا تسلط دارند و یا این امکان برایشان فراهم است که درباره قیام اباعبدالله الحسین (ع) مطالبی به زبان‌های گوناگون بنویسند، مسئولیتی بس سنگین و ارزشمند بر عهده دارند. امیدواریم هر یک از ما بتوانیم به وظیفه خود در قبال خون حضرت اباعبدالله الحسین و رساندن مظلومیت شیعیان در تاریخ گامی کارآمد برداریم.
 



تاريخ : چهار شنبه 8 آذر 1391برچسب:, | 8:46 | نویسنده : ف - م |

آنگاه که حسین بن علی(ع)، آموزگار بزرگ شهادت، خطاب به یارانشان فرمودند: «انی لا اری الموت الا سعاده و لا الحیاه مع الظالمین الاهلاکت برما» مرگ را جز سعادت و خوشبختی نمی بینم و زندگانی با ستمگران را جز هلاتت و بدبختی نمی دانم. سبکی برای زیستن را بر محور عزت و آزادگی بنا نهادند که برای همیشه تاریخ، الهام بخش مجاهدان راه حق و مشتاقان آزادانه زیستن خواهد بود.

 

آرمان های حسینی

آرمان های حسینی

مروری بر آرمان ها و آموزه های مکتب حسینی ما را با حقایق و معارفی آشنا می سازد که می توان آنها را شعارهایی فراتاریخی دانست که تا به امروز در همه نهضت های حقیقت گرای تاریخی نشانه ای از آن را می توان یافت. تلاش برای احیای سنت رسول الله و ارزش های اسلامی، مبارزه با ظلم و تأکید بر حفظ عزت در برابر ستمگران، تنها بخشی از آرمان های ایشان است که تا به امروز درس آموز مبارزان راه حق قرار گرفته است.در صدر نهضت های بزرگ تاریخی که با تأسی از نهضت حسینی شکل گرفته اند، نهضت اسلامی ملت ایران قرار دارد که هم در مرحله شکل گیری و هم در مرحله آغاز مبارزه و هم در مرحله پیروزی و بعد از آن در مرحله تأسیس حکومت اسلامی به آموزه های حسینی توجه تام داشته است و امروز نیز در مرحله تثبیت و تداوم در دهه چهارم انقلاب اسلامی و همچنین در مرحله تشکیل دولت اسلامی به مکتب کربلا نیازمند است.

 

تلاش برای احیای ارزش های اسلامی، مهم ترین آرمان عاشورایی است که نظام اسلامی بر اساس آن بنا نهاده شده است. سنت هایی که در همه عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی باید در جامعه اسلامی جاری و ساری باشد. از امر به معروف و نهی از منکر و اقامه نماز گرفته تا بسط و گسترش انصاف و برابری و عدالت و مبارزه با فقر و فساد و تبعیض آرمان برجسته دیگر نهضت حسین(ع) ظلم ستیزی و ایستادگی در برابر زیاده خواهان است که توجه و تقویت آن نیز به یکی دیگر از نیازهای امروز انقلاب ما تبدیل شده است. مسئله مبارزه با ظلم و جور را می توان هم در سیاست داخله و هم سیاست خارجه مورد توجه قرار داد. در سیاست داخله رعایت تمامی امور حکومت داری و حقوق عمومی و همچنین تلاش برای تقویت ارکان مردم سالاری دینی که بر حقوق و آزادی های ملت تأکید دارد، یکی از نشانه های تمسک به اباعبدالله(ع) خواهد بود.

 

در سیاست خارجی نیز روح ایستادگی و استقامت در برابر استکبار جهانی و استعمارگران زیاده خواه و تأکید بر شعار «نه شرقی نه غربی» و حمایت از مظلومان و مستضعفان عالم، آرمان هایی است که منشأ و مبدأ آن را باید در حرکت حسین بن علی(ع) جست وجو کرد. در جهانی که نظام سرمایه داری – صهیونیستی، در تلاش است تا همه مخالفان و منتقدان خود را به بردگی مدرن و تسلیم و وادادگی بکشاند، توجه به روح قیام امام حسین(ع) و عدم تسلیم در برابر فاسق و فاجر زمانه به خوبی می تواند مانیفست سیاست خارجه جمهوری اسلامی قرار گیرد.تقویت روحیه عزت حسینی یکی دیگر از نیازهای ملت ما در زمانه ای است که مستکبران عالم برای به ذلت کشاندن ملت ایران دست به دست هم شده اند. استکبار جهانی با تهدیدات نظامی، تشدید تحریم های همه جانبه اقتصادی و فشارهای سیاسی برای کشاندن مسئولان نظام اسلامی به پای میز مذاکره و تلاش برای کوتاه آمدن ملت ایران در مسئله حق بهره برداری از انرژی هسته ای، در تلاش است تا ملت ایران را از اوج عزت به حضیض ذلت بکشاند. در این میان، توجه به آنچه در سبک زندگی ارائه شده از سوی سیدالشهداء(ع) برجسته است، به خوبی می تواند بر حفظ عزت ملت ایران بیفزاید و مقوم ایمان و اراده ملت ایران در این مسیر پرخطر باشد، کلیدواژه هایی چون حریت و آزادگی، شجاعت، ایستادگی، غیرت، ایثار، از خودگذشتگی، وفای به عهد، صبر، توکل و رضا، مفاهیم ارزشمند سبک زندگی حسینی است که تمسک به آن، پیام آور عزت ملت ایران در این زمانه خواهد بود.

 

موارد مذکور تنها صفحه کوچکی از دفتر پر برگ حماسه حسینی است که بشریت امروز و ملت ایران بدان محتاج است و تکرار هرساله عزای اباعبدالله فرصتی است برای بازخوانی این دفتر عظیم تاریخی. نهضت کربلا حقیقتی کهنه، مانده در دوردست تاریخ نیست چراغ نورافشانی است که همچنان روشن کننده راه حقیقت پرستان و آزادیخواهان و عزت مداران است و تا زمانه «تشکیل دولت موعود حق» باقی خواهد ماند، تا آن زمان که وعده ظهور منتقم خون ثارالله سر رسد



تاريخ : سه شنبه 7 آذر 1391برچسب:, | 10:54 | نویسنده : ف - م |

تعریف جنگ نرم

تفاوت‏های جنگ نرم و جنگ سخت

دلایل استفاده از جنگ نرم



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 7 آذر 1391برچسب:, | 10:49 | نویسنده : ف - م |

براي حفظ هر جامعه از فساد و انحراف و سقوط، نظارت همگاني و در بعضي از موارد، نظارت گروهي اشخاص لازم و ضروري است تا افراد صالح بر آن چه بر جامعه مي گذارد، نظارت داشته باشند و جامعه و فرد را از «رفتن به سوي فساد و انحرافات» محفوظ نگاه دارند. بر اساس همين استدلال، از مهمترين و عظيم ترين فرايض و واجبات اسلامي امر به معروف و نهي از منکر است.



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 7 آذر 1391برچسب:, | 10:45 | نویسنده : ف - م |

 تحريم‌ها فرصتي برای كسب موفقيت و پيروزي توسط جوانان نخبه اين مرز و بوم است.

دشمنان روز به روز خوار و ذلیل‌تر می‌شوند و تا زمانی که مردم جامعه ما پیرو ولایت فقیه باشند؛ دشمنان نمی‌توانند خواسته‌های خود را بر ایران تحمیل کنند.مشکلات اقتصادی از جمله تحریم بیش از اینکه جامعه اسلامی ایران را درگیر خود کند؛ گریبان دشمنان ما را گرفته است.

تحریم‌ها باعث می‌شود تا جوانان ما به فکر بیفتند و به خودکفایی در همه زمینه‌ها برسند و در مقابل دشمنان ایستادگی کنند.جنگ ما با دشمن جنگ اراده‌هاست و باید به جوانان آموزش دهیم تا در مقابل دشمنان ضعف نشان ندهند‌.

راه دستيابي به موفقيت و شكست دشمنان آگاهي، بصيرت، ‌افزايش علم و دانش، تكيه بر توانايي‌ها و استعدادهاي داخلي، بهره‌مندي از قدرت‌هاي مادي و معنوي و دشمن شناسي است.



تاريخ : دو شنبه 6 آذر 1391برچسب:, | 10:14 | نویسنده : ف - م |

 

در تمامي لايه‌هاي مختلف اجتماع اعم از فرهنگي، سياسي، اجتماعي و حتي اقتصادي آثار جنگ نرم مشهود است و نشانه آن اين است كه دشمنان انقلاب و اسلام به جدّ، در صدد نفوذ و تأثيرگذاري فرهنگي و اعتقادي در بين مردم ايران اسلامي هستند.

سطوح تأثيرگذاري جنگ نرم هم متأسفانه متفاوت و مختلف است تا جايي كه غير از آحاد مردم، خواص نيز بعضاً تحت تأثير جملات فوق قرار گرفته‌اند.

يكي از لايه‌هاي مشهود اجتماعي تأثيرگذاري جنگ نرم دشمن، تغيير چهره اجتماع و حركت بر خلاف جريان انقلاب و دستورات شرع و اسلام عزيز است.



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 6 آذر 1391برچسب:, | 10:12 | نویسنده : ف - م |

مدت زيادي است كه از تهاجم فرهنگي استكبار عليه نظام جمهوري اسلامي ايران مي گذرد و انقلاب اسلامي مراحل مختلفي را در اين مسير دشوار پشت سرگذاشته شده است.

مدت‌ها پيش و بلافاصله پس از اتمام جنگ و ايام دفاع مقدس، مقام معظم رهبري هشدارهاي لازم را شروع كرده بودند: تهاجم فرهنگي، شبيخون فرهنگي، ناتوي فرهنگي و بالاخره جنگ نرم.

البته اين هشدارها به دنبال فرمايشات حضرت امام (ره) در اين خصوص مطرح شده بود.



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 6 آذر 1391برچسب:, | 10:11 | نویسنده : ف - م |
تاريخ : دو شنبه 6 آذر 1391برچسب:, | 9:22 | نویسنده : ف - م |

دبیرکل سازمان ملل و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کنفرانس مشترک مطبوعاتی در رام الله بر پایان یافتن هرچه سریعتر درگیری‌ها در غزه تاکید کرده و حفاظت از جان غیرنظامیان را خواستار شدند.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 آذر 1391برچسب:, | 8:26 | نویسنده : ف - م |

از طبری‌ نقل‌ است‌ که‌ أبو مِخْنَف‌ از عَقَبه‌ بن‌ أبی‌العِیزاز روایت‌ کرده‌ است‌ که‌ حسین‌ علیه‌ السّلام‌ اصحاب‌ خود و اصحاب‌ حرّ را در بیضَه‌ مخاطب‌ قرار داده‌ است



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 آذر 1391برچسب:, | 8:23 | نویسنده : ف - م |

یا علی باز از خدا دستی به همراه بسیج
جاودان کن در جهان این جلوه و جاه بسیج

یا علی خون حسینت کی رود از یادها
گو ببیند زینب این غوغای خونخواه بسیج

تا علمدارش گشاید بال شاهین علم
می دهد فرمان حسینت کو بود شاه بسیج



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 آذر 1391برچسب:, | 8:21 | نویسنده : ف - م |

تشکیل بسیج مستضعفین، ارتش بیست میلیونی به فرمان امام خمینی (ره) هوشیاری و درایت بی نظیر حضرت امام خمینی (ره) از جمله اساسی ترین عوامل در جهت خنثی سازی توطئه ها به حساب می آید که به برکت این دوراندیشی و هدایت انقلاب در مسیر اصلی خود، زمینه انقلاب دوم فراهم آمد و با سقوط لانه جاسوسی امریکا در تهران و برملاشدن ماهیت سلطه جو و تجاوزکارانه امریکا، شیطان بزرگ با ضربه ای سخت و جبران ناپذیر روبرو شد.
 



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 آذر 1391برچسب:, | 8:18 | نویسنده : ف - م |

تمام راه ظهور تو با گناه بستم
دروغ گفته ام آقا كه منتظر هستم

كسي به فكر شما نيست راست مي گويم
دعا براي تو بازيست راست مي گويم

اگرچه شهر براي شما چراغان است
براي كشتن تو نيزه هم فراوان است

من از سرودن شعر ظهور مي ترسم
دوباره بيعت و بعدش عبور مي ترسم

من از سياهي شب هاي تار مي گويم
من از خزان شدن اين بهار مي گويم

درون سينه ما عشق يخ زده آقا
تمام مزرعه هامان ملخ زده آقا

كسي كه با تو بماند به جانت آقا نيست
براي آمدن اين جمعه هم مهيّا نيست



تاريخ : چهار شنبه 1 آذر 1391برچسب:, | 8:55 | نویسنده : ف - م |

لعن به معناي طلب دوري از رحمت الهي نسبت به کافران و ظالمان است و حکمتهای آن از قرار زیر است:
 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 1 آذر 1391برچسب:, | 8:50 | نویسنده : ف - م |

آيا اين مطالبي كه مي گويند حضرت زهرا(س) شب هاي جمعه به كربلا مي آيد يا در روز عاشورا حضرت زهرا(س) فرمود پسرم، امام حسين(ع) را صدا زده درست است؟ آيا ايشان و امام حسين(ع) در بهشت كنار هم نيستند و اين جملات چه معنايي دارد؟



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 1 آذر 1391برچسب:, | 8:45 | نویسنده : ف - م |

چرا حرم امام حسين(ع) بوي سيب مي دهد؟ چرا بوي ميوه اي ديگر نمي دهد؟ اولين كسي كه آن را درك كرد چه كسي بود؟ حكمت ميوه سيب چيست؟

معروف است کسانی که صبح زود به زیارت حرم امام حسین(ع) بروند بوی سیب بهشتی استشمام می کنند، این سخن ریشه حدیثی دارد. به این روایت توجه کنید:
در کتاب مناقب آمده است،« جبرئيل از آسمان سيب، به و اناري را از بهشت مي آورد که پيامبر و حضرت فاطمه(س) و اميرمؤمنان(ع) و امام حسن و امام حسين(ع) از آن مي خورند و آن ميوه ها به حالت اول خود باز مي گردد، تا وقتي حضرت فاطمه زهرا(س) از دنيا مي روند ميوه انار از بين مي رود و پس از فوت اميرمؤمنان(ع) ميوه به ناپديد مي شود و ميوه سيب موجود بوده است و امام حسين(ع) مي فرمايد: «ميوه سيب نزد بردارم بود تا هنگامي که بر اثر سم از دنيا رفت، پس از آن نزد من بود تا هنگامي که در کربلا آب بر روي ما بسته شد و من هنگام عطش آن را مي بوئيدم و از شدت عطش من کاسته مي شد و هنگامي که عطش بر من شديد شد آن را خوردم و يقين به شهادت کردم، امام زين العابدين(ع) مي فرمايد من اين سخنان را ساعاتي قبل از شهادت آن حضرت شنيدم و هنگامي که آن حضرت شهيد شد بوي آن سيب را در محل شهادت آن حضرت استشمام نمودم. پس آن را جستجو نمودم و اثري از آن نيافتم و بوي آن همچنان پس از شهادت آن حضرت باقي بود و من قبر آن حضرت را زيارت مي نمودم و بوي‌ آن را مي يافتم، پس هر کس از شيعيان ما که زائر آن قبر است و مي خواهد بوي آن را استشمام کند، پس وقت سحر آن را جستجو کند، پس اگر از مخلصان باشد آن را وجدان خواهد نمود.(ابن شهرآشوب، المناقب، ج3، ص 391)



تاريخ : چهار شنبه 1 آذر 1391برچسب:, | 8:32 | نویسنده : ف - م |

داستان مردی که به زیارت امام حسین علیه السلام نمی‌رفت


 

شخصی از بزرگان هند به قصد مجاورت کربلای معلّی به این شهر آمد و مدت شش ماه در آنجا ساکن شد و در این مدت داخل حرم مطهر نشده بود و هر وقت زیارت حضرت امام حسین علیه السلام را اراده می‌کرد، بر بام منزل خود رفته، به آن حضرت سلام می کرد و او را زیارت می‌نمود؛ تا این که سرگذشت او را به «سید مرتضی»که از بزرگان آن عصر و مرسوم به «نقیب الاشراف» بود رساندند.

سید مرتضی به منزل او رفت و در این خصوص او را سرزنش نمود و گفت: «از آداب زیارت در مذهب اهل‌بیت علیه السلام این است که داخل حرم شوی و عقبه و ضریح را ببوسی. این روشی را که تو داری، برای کسانی است که در شهرهای دور می‌باشند و دستشان به حرم مطهر نمی‌رسد.»

آن مرد چون این سخن را شنید گفت: «ای نقیب الاشرف» از مال دنیا هر چه بخواهی از من بگیر و مرا از رفتن معذور دار.

هنگامی که سید مرتضی سخن او را شنید بسیار ناراحت شد و گفت: «من که برای مال دنیا این سخن را نگفتم؛ بلکه این روش را بدعت و زشت می‌دانم و نهی از منکر واجب است.»

وقتی آن مرد این سخن را شنید، آه سردی از جگر پر دردش کشید. سپس از جا برخاست و غسل زیارت کرد و بهترین لباسش را پوشید و پا برهنه و با وقار از خانه خارج شد و با خشوع و خضوع تمام، نالان و گریان متوجه حرم حسینی گردید تا این که به در صحن مطهر رسید .

نخست سجده شکر کرد و عتبه صحن شریف را بوسید. سپس برخاست و لرزان، مانند جوجه گنجشکی که آن را در هوای سرد در آب انداخته باشند، بر خود می‌لرزید و با رنگ و روی زرد، همانند کسی که یک سوم روحش خارج گشته باشد، حرکت می‌کرد تا این که وارد کفش کن شد. دوباره سجده شکر به جا آورد و زمین را بوسید و برخاست و مانند کسی که در حال احتضار باشد داخل ایوان مقدس گردید و با سختی تمام خود را به در رواق رسانید.

چون چشمش به قبر مطهر افتاد، نفسی اندوهناک بر آورد و مانند زن بچه مرده، ناله جانسوزی کشید. سپس به آوازی دلگداز گفت: «اَهَذا مَصرَعُِِِ سیدُالشهداء؟ اَهَذا مَقتَلُ سیدُالشهداء؟ ؛ آیا اینجا جای افتادن امام حسین علیه السلام است؟ آیا اینجا جای کشته شدن حضرت سیدالشهداء است؟»

پس فریاد کشید و نقش زمین شد و جان به جان آفرین تسلیم نمود و به شهیدان راه حق پیوست.»

 

منبع:

داستان‌های علوی، ج4، ص210/ دارالسلام عراقی، ص301.



تاريخ : چهار شنبه 1 آذر 1391برچسب:, | 8:26 | نویسنده : ف - م |
  • مستندها
  • مرکز فروش لینک